משלוחים חינם החל מ- 200 ש"ח

עגלת קניות

0

עגלת הקניות שלך ריקה.

קנה עכשיו

מזרני אומנויות לחימה: סוגים, יתרונות, חסרונות ועצות

By: :Jonathan Wolf 0 תגובות
מזרני אומנויות לחימה: סוגים, יתרונות, חסרונות ועצות

ישנם המון סוגי מזרנים בשוק וחשוב לנו בתור בעלים של מועדונים לבחור את המזרנים המתאימים ביותר לסוג הפעילות שלנו. מטרת כתבה זו היא לעשות סקירה רחבה לשלושת סוגי מזרני אומנויות הלחימה הנפוצים ביותר בשוק: "טאטאמי", מזרנים מתגלגלים ופאזל.

טאטאמי

פירוש המילה טאטאמי ביפנית הינו "מחצלות קש לכיסוי רצפה". בענף הג'ודו השתמשו תחילה בקש בכדי להכין מזרנים (ראו תמונות) ומכאן המילה טאטאמי הפכה גם לכינוי למזרנים של אומנויות לחימה. באולימפיאדת טוקיו 1964 השתמשו לראשונה בעולם במזרן הג'ודו אותו אנו מכירים כיום- מזרן העשוי מספוג ממוחזר ועטוף בכיסוי ויניל. בענף הג'ודו כיסוי ויניל זה הוא בדוגמת מחצלת קש.

בענפי אומנויות הלחימה בישראל משתמשים במילה טאטאמי בשביל לתאר את מזרן אומנויות הלחימה המודרני. אולם, כאמור טאטמי הינו רק הדגם של כיסוי הויניל ולא באמת סוג המזרן. דגם זה מתאים לכלל אומנויות לחימה אך בעיקר משמש לג'ודו.

דגם נוסף שצובר פופולאריות רבה בעולם בשנים האחרונות הינו הדגם החלק (SMOOTH). שימו לב שדגם זה אינו מחליק, אלא חלק וללא תבליט הקש על כיסוי הויניל. הסיבה שהוא צובר פופולאריות הוא העלייה המטאורית של הג'וגיטסו הברזילאי, ה MMA ודומיהם. בענפים אלה לעיתים הלחימה היא  ללא קימונו/חליפה ולכן המשטח החלק מונע במידה רבה שפשופים.

חשוב לציין שבשני הדגמים (הטאטמי והחלק) הספוג הוא מסוג תא פתוח וזה מקנה למזרן ויסקאולסטיות (היכולת של חומר לספוג מכה/לחץ ולחזור לצורתו הקודמת) שזהו אחד מהגורמים החשובים ביותר לאריכות החיים של מזרנים אלו.

כשאתם שוקלים לרכוש "טאטאמי" חשוב לשים לב למספר אלמנטים חשובים:

  • מידות- מזרנים אלו מגיעים לרוב במידות 1*1 מטר ו- 1*2 מטר. חשוב שהעובי יהיה לפחות 4 ס"מ בשביל שישמש לכל אומנות לחימה בה יש הטלות. המזרן הפופולארי ביותר בארץ (בניגוד מוחלט לשאר העולם) הוא 1*1 מטר בעובי 4 ס"מ, זאת משום שבמידה זו המזרנים קלים יחסית, ובנוסף פשוט (יחסית) להרכיב ולפרק אותם. בשאר העולם להרבה מן מועדוני אומנויות הלחימה יש מזרן קבוע, ולכן ההעדפה היא למזרנים של 1*2 מטרים בעובי 4 או 5 ס"מ.
  • כיסוי ויניל- צריך להיות עמיד ומותך בפינות. בנוסף, חשוב שיהיה מודבק כולו לספוג הממוחזר ולא רק בפינות.
  • נוגד החלקה תחתון- נוגד ההחלקה חשוב הן לבטיחות והן לעמידות המזרן, אל תקנו מזרן ללא נוגד החלקה.

מזרן "טאטאמי" טוב יחזיק לכם 10 שנים לפחות (יש מועדונים שסיפקנו להם מזרנים לפני 20 שנה והם עדיין משתמשים בהם), אפילו בשימוש יום יומי ולכן למרות שהוא הפתרון היקר ביותר תחילה, לאורך זמן הוא הזול ביותר.

מזרן מתגלגל

במקור מזרנים מתגלגלים היו בעיקר נחלתם של המתאבקים, אולם הנוחות והוורסטיליות שלהם הפכו אותם לפופולאריים במיוחד במגוון ענפי ספורט.

מזרנים מתגלגלים הינם פתרון מעולה למקומות שיש בהם עירוב שימושים. עירוב שימושים זה מתבטא במקומות שבהם צריך לקפל את המזרן מהר בשביל לפנות מקום לאימון מסוג אחר וגם במקומות בהם משתמשים במזרנים לשני מקצועות שונים. לדוגמה, מזרנים מתגלגלים עם כיסוי ויניל מתאימים לאומנויות לחימה וגם להתעמלות קרקע. בניגוד למזרני "טאטאמי" שאורכם המירבי הוא לרוב 2 מטרים, המזרנים המתגלגלים מגיעים בפסים ארוכים הנוחים מאוד ליצירת "פס אקרובטי".

חשוב לציין שאם אתם צריכים זירות קרב בצבעים שונים, תצטרכו לומר זאת ליבואן לפני הקנייה. כל פס של מזרן מתגלגל מגיע בצבע אחד ולכן אי אפשר לייצר זירות (בצורה יעילה, יפה ובטוחה) מפסים נפרדים שנמצאים במלאי. בנוסף, ליצירת זירות יש עלויות נוספות (כנ"ל לגבי הדפסות ומיתוג), וזמני המתנה ארוכים יותר (לרוב ניתן למצוא מזרנים מתגלגלים ללא זירות/עיצוב ומיתוג אישי במלאי).

עוד פקטור חשוב בבחירת מזרנים מתגלגלים לאומניות לחימה הוא סוג החיבור שלהם. באומנויות לחימה לרוב נצטרך לחבר מזרנים בשביל להגיע לגודל המשטח הרצוי ולכן חייבים חיבורים. ישנם שני סוגים פופולאריים של חיבורים למזרנים מתגלגלים: הראשון, הוא החיבור הקלאסי בעזרת נייר דבק עבה בצבע התואם (לרוב) לצבע המזרן. לנייר דבק זה יש נטייה להתקלף וצריך להחליף אותו מידי פעם אך זהו פתרון נפוץ ופופולארי ברחבי העולם. השני הוא חיבור בעזרת סקוטש זכר ונקבה. לחיבור זה יש יתרון ברור מאוד- הוא מאפשר חיבור ופירוק מהיר, בטוח ורב פעמי של מזרנים מתגלגלים. בנוסף, אם היצרן טוב אז אפשר לחבר את הגלילים כך שיתגלגלו יחדיו (כגליל אחד גדול) בצורה אחידה לצד אחד בסוף האימון (ויפרסו יחד בתחילת האימון הבא). יתרון נוסף הוא שסוג זה חיבור יוצר משטח אחיד ללא מהמורות ולעיתים נוח יותר לעבודה. החיסרון היחסי בסוג חיבור זה הוא שאם לא נזהרים בעת הפרדה בין גליל לגליל ומושכים חזק מידי את הסקוטש עלולים לקרוע את המזרנים.

נקודות חשובות כששוקלים קנייה של מזרן מתגלגל:

  • עובי- לפחות 4 ס"מ לאומנויות לחימה (וגם לאקרובטיקה).
  • חיבורים- במתחמים קבועים, שני הפתרונות המוזכרים למעלה קבילים, אך במקומות בהם צריך לפרק את המזרן הסקוטש עדיף.
  • התקנה- את סוג מזרן זה מאוד קל לחתוך בהתאם לצורת המתחם בו אתם רוצים להתאמן.
  • כיסוי ויניל- יכול להיות חלק או בדגם טאטאמי.
 מזרן מתגלגל עם חיבור סקוטש

מזרני פאזל

אלו סוג המזרנים הנמכר ביותר בישראל כיום. הפופולאריות שלהם נובעת לא רק מכך שהם זולים באופן יחסי לסוגי המזרנים האחרים אלא גם משום שהם קלים מאוד להרכבה ולפירוק, משקלם קל (מאפשר אפילו לילדים לערום בקלות בסוף האימונים) ועם חלקם אפילו אפשר להתאמן בחוץ מבלי חשש שמי גשמים יהרסו אותם.

חשוב לוודא שהעובי והקשיות של מזרני הפאזל מתאימים לסוג הפעילות. לאומנויות לחימה בהן יש הטלות צריך מזרן בעובי של לפחות 4 ס"מ וקשיות נמוכה יחסית. באומנויות לחימה ללא הטלות כגון טייקואנדו ואגרוף תאילנדי, עדיף מזרנים בעובי 2.5 ס"מ עם קשיות גבוהה.

החיסרון המשמעותי ביותר של מזרני פאזל הינו אורך החיים שלהם. אם אתם עסק בתחילת הדרך או עם מתחם זמני מזרני פאזל הם פתרון מעולה. אם תקציבכם גבוה יותר אז עדיף להשקיע ב"טאטאמי" או מזרן מתגלגל.

 

חיפויי קיר ועמודים

חיפויי קיר הם הדרך הבטוחה(!) ביותר לתת מראה מקצועי למועדון שלכם.

חיפויים אלו מאפשרים למתאמנים שלכם להתאמן בצורה בטוחה ונותנים אופציה מעולה למיתוג המועדון בעזרת הדפסת הלוגו ו/או סלוגן עליהם.  

בשביל נוחות, בטיחות ונראות מקסימלית עדיף להשתמש באחד משני סוגי חיפויים: מזרני "טאטמי" חלקים ופלטות של מזרנים מתגלגלים. גובה חיפויי הקיר הוא בדרך כלל 1.8 והם בעובי של 25 מ"מ (מזרנים דקים יותר הם פחות בטוחים).

את מזרני חיפויי הקיר כדאי להתקין על לוחות עץ כאשר משאירים את קצות לוחות העץ חשופים בהתאם לעובי מזרן הרצפה וסוג הסף העליון. לדוגמא- אם מזרן האימון (הרצפה) הוא בעובי 4 ס"מ אז נשאיר 4 ס"מ חשופים של עץ. חלק חשוף זה "יתלבש" על מזרן הרצפה. 

אישורים

ליצרני המזרנים המובילים בעולם יש אישורי ספק רשמיים של איגודי אומנויות לחימה ברחבי עולם. אישורים אלו מצריכים את היצרנים לעמוד במבחני תקינה, איכות ועמידות קשיחים במיוחד מידי שנה. תדרשו מהספק שלכם את אישורים אלו לפני כל קנייה.

אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה הקשורה למזרנים ו/או ציוד כושר אחר ונעזור לכם כמיטב יכולתנו.

 

 

 

 

תגיות :

השאר תגובה