משלוחים חינם החל מ- 200 ש"ח

עגלת קניות

0

עגלת הקניות שלך ריקה.

קנה עכשיו

דברים שחשוב לדעת לפני שקונים מוט

By: :Jonathan Wolf 0 תגובות
דברים שחשוב לדעת לפני שקונים מוט
השוק העולמי מוצף במוצרי כושר בכלל ובמוטות בפרט. ההבדלים במחירים בין המוטות יכולים להגיע למאות ואף אלפי שקלים ואפשרי למצוא את עצמנו קונים מוט שהוא הרבה יותר יקר ממה שאנחנו באמת צריכים (או לחלופין זול אך מתפרק לאחר שימוש אחד). 
תחילה אני רוצה להדגיש שכתבה זו סוקרת מוטות בכלליות, מטרתה לגעת במאפיינים שונים של מוטות בכדי שתוכלו לעשות החלטה מושכלת כשאתם קונים אותם. כתבות מפורטות על מוטות להרמת משקולות והרמת כוח (פאוורליפטינג) יפורסמו בנפרד (בכתבה זו נכתוב עליהם בכלליות). 
רובנו נצטרך מוט שמחירו סביר, עמידותו גבוהה ואפשרי לבצע בו מגוון רחב של תרגילים בצורה יעילה ובטוחה. המעטים ביננו שמתחרים בהרמת משקולות או פאוורליפטינג ברמה הגבוהה ביותר יהיו חייבים מוטות ייחודיים למקצוע שלהם.
חשוב לציין שישנן חברות שמגדירות בטעות כל מוט עם שרוולים בהיקף 5 ס"מ כמוט אולימפי. בכתבה זו נתייחס למוטות שמידותיהם מתכתבות עם כללי ה IWF (איגוד הרמת המשקולות העולמי) וה IPF (איגוד הפאוורליפטינג העולמי)
תחילה נעבור על מידות וסוגי המוטות ולאחר מכן נעבור בפירוט על המשתנים החשובים ביותר המשפיעים על טיבם. 
מידות: 
מוטות להרמת משקולות מגיעים בשני גדלים (נשים וגברים) ומוטות לפאוורליפטינג הינם יוניסקס. 
הצעתי הראשונה בבחירת מוט היא להתעלם מההגדרה שלהם כמוטות "גברים" או "נשים ולהתייחס אליהם כאל מוטות "15" ו- "20". אלא אם אתם מרימים מאוד כבד ומוט 15 לא יספיק לכם בכדי להגיע למשקלי היעד שלכם, הדבר היחיד שחשוב מבחינתכם הוא האם נוח לכם לעבוד עם היקף אחיזה גדול או קטן יותר.
המון מתאמנים שלי עובדים עם מוטות 15 והמון מתאמנות שלי עובדות עם מוטות 20, ביניהם אפילו מתחרים שהיו בקרוספיט גיימס. 
סוגי מוטות
את המוטות אפשר לחלק בצורה גסה לפי המנגנון עליו מסתובבים שרוולי המוטות: מוטות תותבים (BUSHINGS ומוטות מסבים BEARINGS). 
מוטות תותבים מתאימים יותר לתנועות איטיות כגון דד-ליפט, סקווטים ולחיצת חזה ולכן הם מומלצים למי שעוסק בפאוורליפטינג. למוטות אלו יש יתרון שהם מעט קלים יותר לתחזוקה. 
מוטות מסבים מתאימים לתנועות מהירות כגון סנאצ'ים וקליניים ולכן מומלצים לאנשים שמשלבים תנועות מעולם הרמת המשקולות באימוניהם (הרמת משקולות, קרוספיט, אימונים פונקציונאלים וכו'). מסבים הינם מוצר מורכב יותר לייצור מאשר תותבים ולכן מוטות אלו נוטים להיות יקרים יותר. 
ראוי לציין שמוטות המוגדרים כמוטות מסבים הרבה פעמים משלבים בתוכם גם תותבים. 
סוגי מסבים ותותבים
מסבים (BEARINGS)
אחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב מתאמנים שרוצים לקנות מוט היא "כמה מסבים יש למוט?". השאלה הזו מוטעית מיסודה. השאלה החשובה באמת היא לא כמה מסבים אלא "אילו מסבים יש למוט?". 
שכן, ישנם מוטות עם שני מסבים שטובים אלפי מונים ממוטות עם 16 מסבים רק בשל איכות המסבים עצמם. 
ישנם שלושה סוגי מסבים: מסבים כדוריים, מסבי דחיפה ומסבי מחטים.
מסבי המחטים הם האיכותיים ביותר, לאחריהם מסבי הדחיפה ולבסוף מסבי הכדורים. 
כשאתם קונים מוט עם מסבים ההמלצה היא תמיד לרכוש מוט עם מסבי מחטים בשל עמידותם בעומסים רדיאליים גבוהים ורמת החיכוך הנמוכה שלהם עם מוט האחיזה של המוט (מה שמאפשר לשרוול להסתובב בצורה חלקה). 
אולם לא כל מסבי המחטים נולדו שווים, ולמסבי מחטים באיכות ירודה יש משמעות דרמטית על אורך חיי המוט. בפרט, לדיוק של מסבי המחטים יש השפעה דרמטית על חיי המוט. 
מסבי מחטים איכותיים ומדויקים יסתובבו בקצב של לפחות 15000 סיבובים בדקה (RPM)  כאשר המתאמן מסובב את מוט האחיזה כחצי סיבוב (תחשבו על קלין, מוט האחיזה מסתובב כחצי סיבוב אולם השרוולים יסתובבו הרבה יותר והמחטים עצמם אפילו יותר). רוב המוטות עם מסבי מחטים לא מגיעים למהירות כזו. 
ייצור של מוטות עם מסבי מחטים ברמה גבוהה זוהי משימה מורכבת ביותר הדורשת המון משאבים. מוטות עם מסבי מחטים ברמה נמוכה יהרסו מהר מאוד והכסף שהשקעתם בהם ילך לפח. לכן, מומלץ לקנות רק ממותגים מוכרים שידועים באיכותם לאורך שנים. אל תקנו מוט זול עם מסבי מחטים משום שהסיכוי הוא שהמסבים ברמה מאוד נמוכה והם יהרסו את המוט במהרה.
תותבים (BUSHINGS)
ישנה קונספציה שהשרוולים במוטות תותבים לא מסתובבים כמעט. זוהי קונספציה מוטעית, שכן מוטות עם תותבים ברמה גבוהה יכולים להסתובב די טוב (אך לעולם לא ברמה של מוט עם מסבים טובים). אוסיף ואומר שמוטות עם תותבים טובים יסתובבו טוב יותר לאחר שימוש ממושך מאשר מוטות עם מסבים זולים (אצלם סיבוב השרוולים נפגע מהר מאוד). 
השוני בין התותבים הוא בחומר ממנו הם עשויים: פלסטיק, פליז, ארד וקומפוסיט (תרכובת חומרים).
לעולם אל תקנו מוטות עם תותבים מפלסטיק, זהו סימן מובהק למוט זול שיתפרק לכם במהירות. מבין התותבים האחרים תותבי ארד נחשבים לטובים ביותר ויעמדו במבחן הזמן טוב יותר מהתותבים האחרים.
ישנם תותבים מארד אולייט (Bronze Oilite) שהשמן מופרה מראש בתוכם ומשתחרר כאשר התותב מסתובב. במוטות עם תותבים אלו הצורך בשימון המוט יורד פלאים (אם לא נעלם לחלוטין). 
שרוולים 
המסבים והתותבים דואגים לכך שהשרוולים יעבדו בצורה תקינה, אך ללא שרוולים טובים גם המסבים והתותבים הטובים בעולם לא יעזרו. 
הדבר הראשון שחייבים לבדוק בשרוולים הוא מידתם, אחת הסכנות הגדולות ביותר במוטות זולים היא סטייה גדולה כלפי מעלה מה שלא יאפשר העמסת פלטות על המוט. מצד שני סטייה גדולה כלפי מטה (עוד מחלה של מוטות זולים) יגרום לפלטות לרקוד על השרוולים, להכות אותם ולהרוס את המוט. 
לאחר מכן חשוב מאוד להסתכל על סוג הנעילה של השרוולים- לעולם אל תקנו מוט עם נעילת בורג משושה (ראו תמונה). מוטות אלו מפתים בגלל מחירם הזול אבל המחיר הזול בא עם תג מחיר מאוד יקר- הם יתפרקו מהר מאוד. לפני 9 שנים קניתי כאלה מוטות למועדון שלי, אחרי שבועיים של שימוש הם התפרקו, אז הורדתי את השרוולים ועד היום אנחנו משתמשים במוט העירום כמוט טכניקה. 
מה שאתם מחפשים זו נעילה בעזרת קפיץ מתכתי (ראו תמונה), אותה תוכלו לפתוח בעת הצורך ולטפל במוט שלכם לצורך הארכת חייו. 
*ישנן חברות המספקות מוטות שהשרוול שלהם נעול ללא אפשרות לפתיחה כלל. בכדי לטפל במוטות אלה צריך לשלוח אותם לחברה עצמה.
 מוט עם נעילת קפיץ מתכתי. 
KNURLING במוט האחיזה
תבניות האחיזה לאורך המוט נקראות באנגלית KNURLING. תבניות אלו ממוקמות בשניים או שלושה מקומות לאורך מוט האחיזה ומגיעות ברמות אגרסיביות שונות.
מיקום: ה- KNURLING מופיע תמיד בצדדים, היכן שהמתאמנים אוחזים את המוט, ובמוטות 20 ק"ג מסוימים גם באמצע (לא במוטות 15 ק"ג). המטרה של ה KNURLING האמצעי היא להוסיף אחיזה בתרגילים בהם המוט נח על הגוף (לדוגמא סקווטים וקלינים). הבעיה ב KNURLING אמצעי היא שזה עלול לקרוע את העור במקום שבו שהמוט מונח במהלך תרגול. לכן, אם אתם קונים מוט עם KNURLING אמצעי- תוודאו שהוא לא אגרסיבי מידי.
KNURLING עם סימוני אחיזה להרמת משקולות (פס חיצוני) ופאוורליפטינג (פס פנימי).
  אגרסיביות: רמת האגרסיביות של ה KNURLING אמורה להתאים לפעילות שהולכים לבצע עם המוט. במוטות שייעודם הרמת משקולות או פאוורליפטינג בהם נעשות פחות חזרות ברצף ה KNURLING יהיה אגרסיבי יותר. במוטות שייעודם תנועות דינמיות עם הרבה חזרות ה KNURLING צריך להיות אגרסיבי פחות. שימו לב לא "עדינות" אלא "אגרסיביות פחות", KNURLING עדין יהפוך את המוט לחלק מידי, קשה לאחיזה ולא מתאים לפעילות. 
זהו האתגר של מוטות ששימושם קרוספיט ואימונים פונקציונאליים- למצוא את האיזון העדין בין אחיזה יותר מידי אגרסיבית ואחיזה לא אגרסיבית מספיק. גורם נוסף שמשפיע מאוד על איכות האחיזה הינו סוג ציפוי המוט עליו ארחיב בהמשך. 
טיפ קטן: אם אתם קונים מוט אונליין קצת קשה לדעת איך האחיזה, אולם כשתסתכלו על ה KNURLING תוכלו לראות סימן בולט מאוד לטיב המוט בכלליותו:
KNURLING שמגיע עד השרוול זהו סימן למוט איכותי (ראו תמונה), זאת משום שתהליך יצירת הKNURRLING גורם לעייפות חומר גבוהה מאוד במכונות. חברות שעושות KNURLING עד השרוול מוכנות לשאת בעלויות של החלפת המכונות (כלומר להשקיע יותר בהליך יצור המוט). 
כשה KNURLING מגיע עד קצה השרוול זהו סימן למוט איכותי.
ציפויים
בכדי להגן על המוטות בפני קורוזיה מצפים את המוטות. קורוזיה יכולה לגרום להמון בעיות במוטות החל מרמת האסתטיקה ועד השפעה לשלילה על ביצועי המוט (הפסקת סיבוב השרוולים, איבוד אחיזה ועוד). לכן כדאי מאד לקנות מוט עם ציפוי טוב. 
שלושת הציפויים הנפוצים ביותר הם אוקסיד (השחרה אוקסידית), אבץ (ZINC) וכרום (CHROME). לכל אחד מהציפויים האלו ישנם יתרונות וחסרונות. 
לאוקסיד יש יתרון בהרגשה שהציפוי נותן למוט, זהו ציפוי שלא מעמעם את ה KNURLING יותר מידי ולכן האחיזה מאוד נוחה. בנוסף, ציפוי זה הוא יחסית זול ולכן מוטות אלו נוטים להיות זולים ממוטות עם ציפויים אחרים. החיסרון בציפוי זה הוא שההגנה שלו מפני קורוזיה אינה חזקה במיוחד. 
אבץ (ZINC), הוא ציפוי שניתן בשתי אופציות: שחור או מבריק. ציפוי זה מגן טוב כנגד קורוזיה. בנוסף הוא מעמעם מעט את ה KNURLING ובכך מוריד את האגרסיביות שלו והאחיזה במוט יותר נעימה (לרוב האנשים). חשוב להדגיש שלמרות ההגנה נגד הקורוזיה לא יהיה לכם פטור מלתחזק את המוט. 
כרום (CHROME) רגיל הינו הציפוי הזול ביותר למוט. ציפוי זה נסדק בקלות ומאבד את היעילות שלו במהרה, לצערנו ציפוי זה נמצא בהמון מוטות. לעומת זאת ציפוי בכרום מוקשה הוא ציפוי שמגן היטב כנגד קורוזיה. אחד החסרונות של כרום מוקשה הוא בכך שהוא מעמעם מאוד את הKNURLING וגורם למוט להיות חלק (במוטות ברמה גבוהה תיקנו את החיסרון הזה). בנוסף, כרום מוקשה פחות יעיל מאבץ בשמירה על המוט מפני נזקים של הפלת מוטות לאורך זמן. לסיכום, אם אתם קונים מוט בציפוי כרום תוודאו שהכרום יהיה מוקשה, שהמוט לא מחליק מידי ושאתם לא מפילים את המוט המון באימונים. 
בנוסף לציפויים אלו ראוי להזכיר שיש מוטות שאינם צריכים ציפוי כלל, מוטות אלו עשויים מפלדת אל-חלד. פלדת אל חלד עמידה בפני קורוזיה ולכן אין סיבה לצפות מוטות כאלו. הבעיה היא שמוטות אלו יקרים בהרבה ממוטות רגילים. 
מאמץ מתיחה מרבי ומאמץ כניעה 
מאמץ מתיחה מרבי ומאמץ כניעה הם מדדים של מאפייני הפלדה ממנה עשויים המוטות. אפשר לדווח אותם בכמה אופנים, אולם בעולם הכושר הם מדווחים ב PSI: POUNDS PER SQUARE INCH (ליברות לאינץ' מרובע). לרוב יצרנים ויבואנים מדווחים רק את ה PSI של מאמץ המתיחה ומזניחים (בכוונה או שלא בכוונה) את המדד הלא פחות חשוב שהוא מאמץ כניעה. שתי המדדים הללו מאוד חשובים בגלל שהם מתורגמים בפועל לכמה המוטות עמידים. 
מאמץ מתיחה הוא העומס המרבי שחומר יכול לעמוד בו לפני שהוא נכשל (נשבר במקרה של מוטות). הטווח הטוב ביותר למוטות הוא בין 190000-22000 PII.
תשמשו בטבלה הבאה להכוונה: 
*בתנאי שהפער ממאמץ הכניעה לא גדול מידי. 
מאמץ כניעה הוא העומס המרבי שניתן להפעיל על חומר לפני שהוא מפסיק להיות אלסטי (ומאבד את יכולתו לחזור למצבו ההתחלתי). מאמץ מעבר לנקודה זו יגרום לנזק בלתי הפיך (מוט שיתעקם ולא יחזור לצורתו המקורית, הישרה). 
אם אתם עוסקים בהרמת משקולות, קרוספיט וכדומה תרצו שמאמץ הכניעה של המוט שלכם יהיה כ 10-20% פחות ממאמץ המתיחה המרבי. זאת בכדי שההצלפה (ההתעקמות וההתיישרות) של המוט בתרגילים דינמיים תהיה נוחה. לדוגמא, במוט שמאמץ המתיחה שלו הוא 200000 PSI תוודאו שמאמץ הכניעה שלו הוא בין 160000-180000 PSI. 
אם אתם עוסקים בפאוורליפטינג, תרצו שמאמץ הכניעה יהיה כמה שיותר קרוב למאמץ המתיחה בכדי שתהיה כמה שפחות הצלפה. 
אתם יכולים לתהות "למה בכלל צריך מוט שחזק מספיק בכדי לשאת משקלים שלעולם לא נגיע אליהם?", תהיה זו נשמעת מאוד הגיונית אבל הנחת היסוד שלה (שמוט צריך להיות חזק דיו בשביל להחזיק רק את המשקלים שאתם יכולים להרים) מוטעית.
במחקר מאוד מעניין ש ROGUE עשו מצאו שככל שמפילים את המוט עם משקל נמוך יותר כך יש יותר סטרס על המוט והוא ניזוק יותר מהר. זאת משום שכשעובדים עם פלטות במשקלים נמוכים הבסיס צר יותר ולשרוולים יש פחות תמיכה. לדוגמא, לפלטות 20 יש בסיס יותר רחב מאשר פלטות של 5, לכן כאשר נפיל את המוט על 5 תהיה פחות תמיכה לשרוולים של המוט בעת הפגיעה ברצפה. בשורה התחתונה, דווקא העבודה עם משקלים נמוכים היא שתהרוס את המוט שלכם ולא העבודה עם המשקלים הגבוהים, כך שכמה שאתם חזקים ממש לא משנה, מה שמשנה זה כמה המוט עמיד. 
לפני סיום, אי אפשר שלא להתייחס לכושר העמסה. זהו המשקל שחברות מדווחות שהמוטות שלהם יכולים לשאת. זהו מאפיין פסאודו-מדעי שיצרנים ויבואנים מפרסמים (וקונים מחפשים) בכדי להראות כמה המוט "חזק". אני מקווה שאפשר להבין מטון הכתיבה שלי שאני מציע לכם לא להתייחס ברצינות למספרים האלה- הם לא שווים הרבה (שלא לומר כלום). תתייחסו רק למאמץ מתיחה ומאמץ הכניעה. 
לסיכום, קנייה של מוט זו חוויה שצריכה להיות חשובה לכם. לא רק בגלל שאתם לא רוצים לזרוק כסף סתם, אלא בעיקר כי המוט יהיה אביזר עיקרי באימונים שלכם והוא צריך להיות אחד שתיהנו ממנו ושישרוד לאורך שנים (שלא לומר כל חייכם). תחקרו את כל המאפיינים עליהם כתבתי, אל תהססו לפנות אליי בשאלות ובעיקר תרימו, תזיעו ותהנו (והרבה).
 
 
תגיות :

השאר תגובה