משלוחים חינם החל מ- 200 ש"ח

עגלת קניות

0

עגלת הקניות שלך ריקה.

קנה עכשיו

איך לבחור פלטות משקל מסוג במפרים

By: :Jonathan Wolf 0 תגובות
איך לבחור פלטות משקל מסוג במפרים

 ישנם כל-כך הרבה סוגי במפרים שאפשר בקלות ללכת לאיבוד ולקנות את המוצר הלא נכון. טעות בבחירת במפרים היא טעות יקרה מאוד, במיוחד אם אתם מתכוונים לקנות סט שלם.

 נתחיל בלהסביר מהם במפרים? במפרים הינם פלטות משקל לשימוש על מוטות אולימפיים שעשויים ברובם מגומי (ישנם במפרים העשויים מחומרים שונים אך הם יקרים להחריד ואינם נושא כתבה זו). מאפיין ייחודי של הבמפרים הוא שהם מתוכננים בצורה המאפשרת להפילם (בצורה מבוקרת) במהלך אימונים.

 סוגי במפרים

 אפשר לחלק את הבמפרים לשני סוגים: במפרים לאימונים ובמפרים לתחרויות.

 במפרים לתחרויות הינם במרפים שעומדים בסטנדרטים המדויקים של איגוד הרמת המשקולות  העולמי והינם משמעותית יקרים יותר. במפרים אלו תמיד יהיו בצבעים סטנדרטים (פירוט בהמשך), מידות מאוד מדויקות, משקלים מאוד מדויקים, מידות רוחב ספציפיות, בעלי קשיות גבוהה במיוחד ורכזת אמצעית גדולה.

 במפרים לאימונים דומים לאלו התחרותיים בהיקף אולם משקלם פחות מדויק (בעלי סטיות קטנות), עוביים שונה, ובמקום רכזת עבה יש להם טבעת אמצעית פשוטה יחסית.

 בבמפרים לאימונים משתמשים רוב מועדוני הקרוספיט, האימונים הפונקציונאליים והכושר בעולם (באלו המשתמשים במוטות אולימפיים). את הבמפרים התחרותיים אפשר למצוא לרוב במועדוני הרמת משקולות.

 אפשר להבין שלרובנו המוחלט במפרים לאימונים יספיקו: אם נבחר אותם נכון הם יהיו בטוחים, עמידים ונוחים לשימוש לכל האימונים שלנו. לכן, בפירוט למטה אנחנו נדבר אך ורק על במפרים לאימונים.

 חשוב להבין שלמרות שיש הרבה דמיון בין במפרים לאימונים, ההבדלים באיכותם הוא לעיתים עצום.

 לבמפרים ישנם מאפיינים שהם אחידים ומאפיינים שהם ייחודיים. ההבדל בין במפרים מוצלחים לאלו הפחות מוצלחים נעוץ במאפיינים הייחודיים.

 מאפיינים 

משקל:

לבמפרים שתי יחידות משקל- קילוגרמים וליברות. 

קילוגרמים

ליברות

5

10 (4.54 ק"ג)

10

25 (11.36 ק"ג)

15

35 (15.90 ק"ג)

20

45 (20.45 ק"ג)

25

55 (25 ק"ג)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיפ 1- לפעמים המחיר לקילו זול יותר כאשר קונים בליברות (בעיקר מ-25 ליברות ומעלה), כך שתוכלו לקנות יותר משקל באותו המחיר.

טיפ 2- אם אתם באים מעולם הקרוספיט ואוהבים לעשות את האימונים RX, עדיף לכם לקנות ליברות בשל העובדה שמשקלי העבודה באימונים רשמיים הם בליברות. אם תקנו בקילוגרמים תצטרכו להשתמש בצלחות שברי משקל בכדי להגיע למשקלי ה RX. 

טיפ 3- ישנן חברות עם במפרים לא סטנדרטים במשקל 7.5 קילו ו-15 ליברות (6.9 קילו) זוהי לפעמים תוספת מעולה לאלו מאתנו שרוצים להעמיס פחות פלטות על המוט ולהוסיף יותר משקל. בנוסף, אם אתם מחפשים משקל שהוא נמוך יחסית אבל עמיד יותר מ-5 ק”ג או 10 ליברות זו בחירה נהדרת. 

סט פלטות בליברות 

 

צבעים:

את הרוב המוחלט של הבמפרים אפשר להשיג באחת משתי וריאציות: 

  • בצבע אחיד (שחור) לכל המשקלים.
  • בצבעים סטנדרטים: 5 קילו ו- 10 ליברות בשחור*, 10 קילו ו-25 ליברות בירוק, 15 קילו ו-35 ליברות בצהוב, 20 קילו ו-45 ליברות בכחול, 25 קילו ו-55 ליברות באדום.


טיפ 4- במפרים בצבעים נמכרים בדרך כלל במחירים גבוהים יותר מאשר במפרים שחורים. אך בחלק מן המקרים תוספת המחיר הזו אינה מוצדקת ובמפרים שחורים מיצרן אחד בעצם טובים יותר מאשר במפרים בצבעים מיצרן אחר!

 יותר מכך, לפעמים הבמפרים השחורים נמכרים במחיר גבוהה מבמפרים בצבעים והמחיר מוצדק לחלוטין!

 * הצבע הרשמי ל-5 קילו לפי איגוד הרמת המשקולות העולמי הוא לבן אולם רוב החברות המייצרות במפרים לאימונים מייצרות אותו בשחור.

במפרים, צלחות משקל, פלטות משקל

 היקף: 

במפרים הם ברובם בעלי אותו ההיקף (450 מילימטר). בבמפרים זולים לעיתים ישנה סטייה גדולה מהיקף זה. חשוב במיוחד לא לקנות במפר של 5 קילו שהיקפו גדול משאר הבמפרים. במפר זה הינו השביר ביותר ואם הוא יהיה גדול אפילו במעט משאר הבמפרים הוא יספוג את מרבית המכה כשתזרקו את המוט וייהרס במהירות רבה יותר.

 עובי:

  עובי הבמפרים משתנה באופן ניכר בין סוג לסוג ובין חברה לחברה. לדוגמא, במפרים מסוג HIGH TEMP שעשויים מגומי ממוחזר הם משמעותית יותר עבים מבמפרים שעשויים מ VIRGIN RUBBER. נכון, המשקל נראה יותר “כבד” עם במפרים מגומי ממוחזר וזה מצטלם מדהים אבל יש לכך משמעויות נרחבות, החל מהעובדה שאפשר להעמיס פחות במפרים על המוט ועד משמעויות בטיחותיות עליהן ארחיב בהמשך. 

טיפ 5- בשורה התחתונה עובי הבמפרים חשוב בעיקר לאלה מאתנו שיעבדו כבד מאוד (מעל 200 קילו עם מוט 20 ומעל 150 קילו עם מוט 15), אך הקשיות והבטיחות של הבמפרים חשובים הרבה יותר. 

 מדד קשיות:

 את הקושי של הבמפרים מודדים בעזרת דורומטר (DUROMETER). המדד הזה הוא אחד המשתנים החשובים ביותר שיש לשים אליהם לב לפני כל קנייה של במפרים, שכן הוא משפיע על העמידות והבטיחות של הבמפרים.

 ככל שהקושי של הבמפר גבוה יותר כך הוא עמיד יותר ופחות יקפוץ כשאתם מפילים אותו לרצפה. 

טיפ 6- שימו לב שאתם קונים במפרים שהתוצאה שלהם היא 85 sHA ומעלה ובמקרה של 5 קילו או 10 ליברות לפחות 90 sHA. 

במפרים עם תוצאות נמוכות מאלו אולי יהיו זולים יותר אבל לא יעמדו במבחן הזמן או הבטיחות.

 בטיחות: 

כפי שהוזכר מעלה- ככל שהבמפרים קשיים יותר כך הם יקפצו פחות כשתזרקו אותם. זה נושא חשוב במיוחד לאימונים ביתיים עם מרחב מוגבל!

 במפרים קופצניים יכולים לפגוע במתאמן עצמו, במתאמנים סביבו ובסביבת האימון )לעולם אל תתאמנו ליד מראה, בעיקר אם יש לכם במפרים קופצניים).

 טבעת פנימית 

הסטנדרט להיקף הטבעת הפנימית הוא 50.4 מילימטר.

כמעט כל הבמפרים סוטים מהיקף זה וחשוב מאוד לבדוק מהי הסטייה שלהם. לבמפרים איכותיים תהיה סטייה של עד 01 מילימטר.

 תתעקשו לקבל את המדד הזה, אתם לא רוצים להיות במצב שאתם לא מצליחים להלביש את הבמפרים על המוט! (הרחבה על מוטות בהמשך).

 חשוב מאוד לבדוק שאתם קונים במפרים עם טבעת מפלדת אל חלד ושהטבעת מובנית בתוך הגומי. כלומר- מקבעים את הטבעת לגומי במהלך יציקתו ולפני שהגומי מתקבע. המשמעות היא שהטבעת והגומי הופכים לגוף אחד בתהליך יצירתם. טבעת שהוסיפו לאחר יציקת הגומי הרבה פחות יציבה ונוטה להתפרק.

 טיפ 7- במפרים תמיד נהרסים מבפנים החוצה, לרוב בשל טבעת פנימית חלשה שמתחילה להתרופף ואף נופלת מהבמפר. טבעות מובנות לגומי יימנעו את ההתרופפות ובכך ישמרו על הבמפרים שלכם לאורך זמן ממושך יותר.

אנטומיה של במפר 

בתמונה- אנטומיה של במפר איכותי.

סטיית משקל

 לכל במפר, אפילו אלו התחרותיים, יש סטייה מהמשקל המוצהר.

 במפרים  לאימונים ברמה גבוהה לא יסטו ביותר מ 1% מהמשקל. כלומר, במפר של 10 ק"ג צריך להיות מינימום 9.90 ומקסימום 10.10 ק"ג.

  כיתוב

 סוג הכיתוב על הבמפר אינו רק עניין אסטטי אלא יש לו חשיבות לשרידות הכתב. במפרים עם כיתוב מוגבה עדיפים על במפרים עם כיתוב מודפס בשל העובדה שהכיתוב המודפס יעלם לאורך הזמן.

 מצד שני, כיתוב זה כבר בעיות של עשירים, אם מצאתם פלטה טובה עם כיתוב מודפס- לכו על זה.

 שפה היקפית דקה

 הדברים הקטנים לפעמים עושים הבדל גדול- תדאגו לקנות במפרים עם שפה עליונה שמעט בולטת מעבר לשאר הבמפר.

 טיפ 8- שימו לב שהשפה העליונה לא תהיה רחבה מידי ותאפשר לכם לאחוז את הבמפרים בצורה נוחה ביד אחת. 

מעבר למאפייני הבמפרים:

 מבחן זריקות DROP TEST

 מבחן זריקות הינו מבחן שהחברה אמורה לעשות לאחר עיצוב ותכנון הבמפר ולפני תהליך הייצור ההמוני שלו. במבחן זה מעמיסים במפרים על מוט ומפילים אותו אלפי פעמים.

 ככל שהבמפר עמיד יותר כך הוא ישרוד יותר זריקות ללא שום פגע.

 המבחן הסטנדרטי הוא 10,000 זריקות לחמש קילו/10 ליברות, ו20000-30000- לעשרה קילו ומעלה. אתם רוצים שהבמפרים שלכם יעברו במינימום את המספרים הללו.

 חשוב לציין שלמרות שזהו מבחן שחברות מדווחות עליו בצורה נרחבת, קשה מאוד לדעת את התנאים המדויקים שבהם ערכו את המבחן. לכן, תבדקו שהמבחן נעשה, אך אל תקנו רק לפי מדד
זה.

 מוט

 בכדי שתוכלו ליהנות מהבמפרים שלכם אתם צריכים מוט טוב.

 לא כל המוטות נבראו שווים ויש הבדלים בין המוטות אשר עלולים לגרום לכם לבעיות קשות. ספציפית בקשר לבמפרים אתם צריכים לדעת שלמוטות זולים יש סטייה רחבה בהיקף השרוול. 

היקף השרוול של מוטות הוא בסביבות 50 מילימטר, למוטות זולים יש לעיתים סטייה של עד 2 מילימטר מהיקף זה בעוד למוטות איכותיים ישנה סטייה של עד 03 מילימטר. ולכן, במפרים באיכות גבוהה עם טבעת פנימית בהיקף של 50.4 מילימטר תמיד יתאימו למוטות איכותיים אולם לא בטוח שיתאימו למוטות זולים.

 בעצם במפרים איכותיים על מוט זול יכולים לגרום לאחת משתי אופציות: 

  • יותר מידי מרווח בין הבמפרים למוטות, מה שיגרום לבמפרים להיות משוחררים מאוד, לזוז ולפגוע במוט בכל תנועה שתעשו (עובדה שיכולה להזיק למוט).
  • הבמפרים לא יעלו על המוט בכלל. אם למוט יש סטייה רחבה והיקף השרוול מעל 50.4 מילימטר אז הבמפרים לא יתאימו.

טיפ 9- מוט איכותי הוא לא בהכרח מוט יקר להחריד, תקנו פעם אחת מוט איכותי ולא תצטרכו להחליפו יותר לעולם!

 ביקורות

 יצרנים יכולים לדווח מהיום ועד מחר כמה הבמפרים שלהם נהדרים ולדווח נתונים מדהימים של קשיות, סטיה, מבחני זריקה וכו' אבל הדיווח שלהם רחוק מלהיות אובייקטיבי. תדאגו לקרוא ביקורות על הבמפרים שאתם קונים.

 אתם הולכים להשקיע הרבה כסף, תשקיעו בקנייה הזו גם את הזמן והמחשבה הנדרשים! 

סיכום 

קניית במפרים הינה חוויה שיכולה להיות מאוד מבלבלת ולעיתים נגמרת בחוויה מתסכלת של קנייה והרס מהיר שלהם.  קחו נשימה עמוקה, תעברו על הטבלה הבאה ותבדקו את המשתנים שלה בבמפרים שאתם חושבים לקנות, אם תקנו לפייה לא תתאכזבו. 

1

סוג הבמפר

במפרים לאימונים מספיקים לרובנו

2

קשיות

85 sHA ומעלה, לבמפרים של 5 קילו/10 ליברות לפחות 90 sHA

3

טבעת פנימית

כמה שיותר קרובה ל 50.4 מילימטר בהיקפה ושתהיה מובנת לגומי

4

היקף

450 מילימטר. לבדוק שאין סטייה (בעיקר של ה- 5 קילו/10 ליברות)

5

עובי

חשוב רק במקרה שתעבדו עם יותר מ-200 קילו במוט 20 או מעבר ל-150 קילו במוט 15

6

צבע

תבחרו במפרים בצבעים רק אם הם באיכות טובה יותר ויש לכם תקציב לכך

7

כיתוב

עדיפות לכיתוב מוגבה

8

שפה היקפית

תבחרו בבמפרים בעלי שפה היקפית שנוחה לאחיזה

9

סטיית משקל

עד 1% מהמשקל המוצהר

10

ביקורות

תקראו אותן!

11

מוט

תקנו מוט איכותי (לקרוא איך בכתבה הבאה)

 

אם תרצו לראות את הבמפרים באתר לחצו כאן.

תגיות :

השאר תגובה